Netikėti mokslininkų atradimai

Paskaitą : „Pasaulį pakeitę atradimai – per atsitiktinumą“ Kauno MTKC mokiniams ir būrelių vadovams KTU docentė Kristina Kazlauskienė pradėjo tokiais žodžiais  „Jeigu nepasimokote iš savo klaidų, nėra prasmės jų daryti“.  Paskaitoje dalyvavę MTKC moksleiviai  sužinojo,  kad kai kurie įžymūs mokslininkai išradimus padarė tik užrašę keistus savo sapnus. Iš tiesų tokių žmonių galima atrasti ne vieną ir ne du.  Nikolas Tesla, Mendelejevas, Feinmanas, Pagas. Tai tik keli mokslininkai, kurių fantastiški sapnai tapo realybe.

Vėliau klausytojus dėstytoja nukėlė į gamtą ir papasakojo, kokie išradimai buvo sukurti būtent čia, tarp laukinių augalų ir gyvūnų. Moksleiviai sužinojo, kad LED lemputes įkvėpė šviečiantys jonvabaliai; pagal agurkų sėklas yra sukurti sklandytuvai; uodai padarė įtaką beskausmių adatų atsiradimui. KTU docentė pabrėžė, jog galima atrasti daugybę dalykų, kurie yra įkvėpti aplinkos ir gyvojo pasaulio.

Kauno MTKC moksleiviai išsiaiškino, kad labai daug dalykų, kurie atrodo atsiradę dėka nesibaigiančių mokslininkų tyrinėjimų ir bandymų, iš tikrųjų yra tik atsitiktinumai. Netyčia išpylus du chemikalus atsirado guma, kurią labai dažnai naudojame kasdienybėje. Restorane vienam nepatenkintam klientui nusiuntus patiekalą atgal šefui dėl per storų bulvių gabalėlių virėjas taip supyko, kad supjaustė bulves labai plonais griežinėliais, stipriai paskrudino, pasūdė, ir taip atsirado bulvių traškučiai. Antibiotikai, be kurių mes nebeįsivaizduojame gyvenimo, buvo atrasti vieno netvarkingo mokslininko dėka, nes jis išvykdamas paliko baisią netvarką, o grįžęs petri lėkštutėje rado pelėsį, kurį sugalvojo panaudoti kaip antibiotikus. KTU docentė parodė moksleiviams, kad kartais bandoma ieškoti vienų dalykų, tačiau randami visai kitokie.

Klausytojus nustebino netikėta tema – vaikų išradimai. Pasirodo, kad net ir mažiausieji yra sukūrę ką nors, ką mes visi naudojame šiandien. Tarp jauniausiųjų išradimų yra ir ledai ant pagaliuko, batutas, brailio raštas, riešinės. Dėstytoja paaiškino, jog nebūtina būti suaugusiu tam, kad galėtum ką nors išrasti.

Kristina Kazlauskienė daug pasakojo apie įkvėpimą ir pabrėžė, kad genialios idėjos ne visada ateina iš karto. Moksleiviai sužinojo apie idėją, pavadinimu „SCAMPER“. Šiame metode yra minima dvylika tiesų apie kūrybiškumą, kurių neišmoko mokykloje.

Pristačiusi dvylika tiesų apie kūrybiškumą dėstytoja išdalijo medinius segtukus, skirtus prisegti skalbiniams, ir pasiūlė sugalvoti, kam galima būtų juos panaudoti. Nuotraukoms kabinti, kasoms pinti, megzti – tokie įvairūs pasiūlymai sklandė ore moksleiviams entuziastingai kibus į užduotį. Šitaip Kristina Kazlauskienė  parodė, kad, kaip sakė JAV prezidentas Teodoras Ruzveltas, reikia daryti, ką gali, su tuo, ką turi, ir ten, kur esi. Užbaigdama paskaitą dėstytoja siūlė neapsiriboti vien loginiais sprendimais, nenusivilti, ieškoti ir atrasti daug naujų dalykų.